NEVER A DULL MOMENT
Toen ik als docente Engels begon had ik niet kunnen vermoeden dat ik zo geboeid zou blijven door het onderwijs. Het omgaan met leerlingen, collega’s en ouders, de inhoud van mijn vak. “Never a dull moment.”
BEVOEGD REMEDIAL TEACHER
In 1999 heb ik aan het Seminarium voor Orthopedagogiek (HU) te Utrecht mijn diploma remedial teacher in het voortgezet onderwijs ( v.o.) behaald (tegenwoordig heet deze studie Master Educational Needs), maar al voor die tijd was ik actief als remedial teacher op de school waar ik werkte.
Vrijwel gedurende mijn gehele werkzame leven als docente Engels en Nederlands in het voortgezet onderwijs heb ik naast mijn lesgevende taken dyslectische leerlingen in groepjes begeleid. Dyslexie komt veel voor in mijn familie, waardoor ik geïnteresseerd ben geraakt in dyslexie en de daar mee gepaard gaande problematiek. In mijn eigen omgeving en in mijn werk zie ik hoe veel moeite kinderen met dyslexie hebben om het reguliere onderwijs te volgen. Ook zie ik dat leerlingen zich gesteund voelen door wat ze tijdens de remedial teaching leren. Hun resultaten verbeteren en hun zelfvertrouwen stijgt.
Om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van dyslexie en alles wat daarmee te maken heeft, bezoek ik regelmatig congressen en nascholingscursussen en hou ik vakliteratuur bij en volg ik webinars. Ik ben lid van de LBRT (Landelijke Beroeps Vereniging voor Remedial Teachers) en zit in een regionale intervisiegroep r.t. http://www.lbrt.nl
ERVAREN DOCENTE
In 1978 behaalde ik mijn tweedegraads lesbevoegdheid in Engels en Nederlands (V.L./ V.U. ) te Amsterdam) en sinds die tijd ben ik werkzaam als docente in het voortgezet onderwijs. In 2013 heb ik een Master of Education in de Engelse taal en letterkunde behaald. (HU te Utrecht.) Vanaf 2002 werkte ik als docente Engels en als remedial teacher op het Kalsbeek College, locatie Schilderspark te Woerden. Ik gaf les aan examenklassen en verzorgde examentraining Engels op school. In 2017 ben ik naast mijn parttime job als docente begonnen met Remedial Teaching Praktijk RIJNLES met het oog op mijn naderende pensioen. Ik wil mij namelijk graag blijven inzetten om in mijn praktijk aan huis individuele hulp te bieden aan kinderen die een extra steuntje nodig hebben.
TEKEN JE GESPREK COACH
In oktober 2022 heb ik een cursus Teken je Gesprek gedaan. Dat is een methode waarbij je met behulp van sjablonen een gesprek visueel maakt voor de leerling. Daardoor orden en structureer je het probleem en kan er snel naar een oplossing of nieuw gedrag toegewerkt worden. De Teken je gesprek methode is geschikt voor de aanpak van o.a. faalangst- en motivatieproblemen. Ik ben gecertificeerd Teken je Gesprek coach. http://www.tekenjegesprek.nl